Mediernas valbevakning månadens data

Publicerad: 2014-07-01

Medievalundersökningarna som finns tillgängliggjorda i SND:s samlingar omfattar nyhetsmediernas valbevakning under nio riksdagsval och tre folkomröstningar. Under juni lyfts samlingarna fram som månadens data.

Medievalundersökningarna har sedan starten 1979 letts av professor Kent Asp.
I samband med nya riksdagsval har forskargruppen lämnat över data från föregående val, till SND. Efter valet i höst kommer således sannolikt även data från år 2010:s val att inkomma.

De medievalundersökningar som finns tillgängliggjorda i SND:s samlingar omfattar nyhetsmediernas valbevakning under riksdagsvalen 1979 till 2006.

Riksdagsvalundersökningarna omfattar nyhetsrapporteringen i radio, tv och press, dock i de senaste undersökningarna är enbart storstadspress med bland de studerade.

I vissa valrörelser har även mindre omfattande studier av televisionens utbud av valprogram utförts. Sedan 1979 görs även kontinuerligt mindre
detaljerade studier av nyhetsmediernas politiska bevakning, mellan riksdagsvalen.

Dessutom finns data från folkomröstningarna kärnkraftsomröstningen 1980, EU-omröstningen 1994 och euroomröstningen 2003 tillgängliggjorda hos SND.

Folkomröstningsundersökningarna omfattar även omfattande analyser av televisionens samlade utbud av valprogram samt tidningarnas ledare och annat opinionsmaterial.

De nio riksdagsundersökningarna och de tre folkomröstningsunder-sökningarna har sedan starten gjorts utifrån samma teoretiska utgångspunkter och med samma undersökningsteknik.

Under årens lopp har studierna i första hand finansierats genom forskningsanslag från Riksbankens
 jubileumsfond och Humanistiska-samhällsvetenskapliga forskningsrådet (HSFR), numera Vetenskapsrådet.

Av: MONICA BENGTSON
Bilder: CARINA ELMÄNG, GU, MATTIAS JACOBSSON, GU (nederst).