Omfattande arkeologiskt GIS-material tillgängliggörs i höst

Publicerad: 2014-09-22

I augusti publicerade SND de första av 165 studier med GIS-data från arkeologiska undersökningar och utredningar inom korridoren för den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken, som enligt beslut ska gå genom Östergötland, Södermanland och Stockholms län.

Materialet har sammanställts vid Uppsala universitet under ledning av fil. dr Daniel Löwenborg.

I arbetet med sammanställningen har en uppsättning GIS-lager tagits fram från arkeologiska rapporter och tillgängliga digitala databaser.

Datamaterialet täcker perioden 1965–2012 och innehåller därför till stor del äldre material i form av exempelvis schakt- och anläggningsplaner som digitaliserats och georefererats, men också ursprungligen digital dokumentation som harmoniserats med övriga data för att skapa en tydlig och översiktig metadatastruktur.

Därmed har svårtillgängligt och analogt arkivmaterial gjorts åtkomligt för nya analyser och översikter. Materialet omfattar drygt 260 000 undersökta kvadratmeter och kompletterar det arkeologiska GIS-material som SND tidigare tillgängliggjort i samarbete med Daniel Löwenborg, läs mer: Arkeologiska GIS-data

Under hösten kommer SND att publicera resterande material från Ostlänken-sammanställningen. De datamängder som hittills tillgängliggjorts kan laddas ned direkt via SND:s webbkatalog.

Av: Karolina Kegel, SND

Bild: Analoga schaktplaner som digitaliserats och georefererats har legat till grund för en stor del av materialet som tillgängliggörs under hösten. Separata GIS-lager har skapats för exempelvis undersökningsområde (ljusgrönt) och schakt (turkost). Utdrag ur studie SND 2363.