SVT Valu är en fantastisk undersökningsserie, säger Oscarsson

Publicerad: 2014-10-16

Eftervalsanalysen kan nu börja på allvar och SVT Valu är en fantastisk undersökningsserie, skriver Henrik Ekengren Oscarsson på sin hemsida med anledning av att SDN i måndags släppte data för den senaste vallokalsundersökningen från SVT.

Sedan tidigare finns alla de andra vallokalsundersökningarna från 1991 och framåt tillgängliga via SND för nedladdning och analys. Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid GU, ansvarar för det svenska Valforskningsprogrammet och är föreståndare för SOM-institutet. I år satt han med i SVT och kommenterade utvecklingen under valnatten.
Han fortsätter på hemsidan:
"Än så länge är vallokalsundersökningens data de enda vi har tillgång till för att förstå och begripa valet. De stora svenska valundersökningarna som genomförs av Valforskningsprogrammet i samarbete med Statistiska centralbyrån befinner sig ännu i fält och data är inte färdiga för analys förrän i februari. De nationella SOM-undersökningarna valideras i slutet av mars.
De webbpanelstudier vi haft igång under supervalåret behöver bearbetas, kodas och dokumenteras innan forskargrupper kan ge sig i kast med analyser.
Den göteborgsbaserade forskningen om val, opinion och demokrati kommer vara inbegripen i eftervalsanalys i många år. Flera brännande frågor om varför valet gick som det gick kommer att få rejäla svar. Men det dröjer.
Bra forskning tar tid och slutsatser behöver vila tryggt på många olika oberoende undersökningar." Läs mer

Bild: Ola Kjelbye, GU