Aktiviteter i Sverige under International Open Access Week

Publicerad: 2011-10-19

24-30 oktober firas Open Access Week 2011 internationellt. Många svenska lärosäten genomför aktiviteter och seminarier på temat. Göteborgs universitetsbibliotek kommer t ex att webbsända seminariet nedan:

TISDAG 25 OKTOBER
Fri tillgång, finansiering och framtid
Bakgrund, nuläge och framtid om open access i Sverige och omvärlden. Vad finns det för ekonomiska modeller? Behöver vi en nationell open access-policy? Vad innebär Vetenskapsrådets beslut om open access? Varför publicera i en open access-tidskrift?
Rektor Pam Fredman, Agneta Olsson, Göteborgs universitetsbibliotek, Jan Hagerlid , Kungliga Biblioteket och Lisbeth Söderqvist, Vetenskapsrådet. Moderator är Staffan Edén, Göteborgs universitet.
Tid: 13.00-14.45
Plats: Wallenberg konferenscentrum, Medicinaregatan 20A, Wallenbergsalen.

SND och Open Access
Det är möjligt att deponera forskningsdata/material till SND med flera olika tillgänglighetsnivåer, en av dem motsvarar "fritt tillgängligt". I juli 2011 lanserade SND Open Data som i nuläget innehåller ISSP-studier. Open Data kommer att fyllas på successivt med fritt tillgänglig forskningsdata.

Svenska partiprogram och valmanifest 1887-2010 är en fritt tillgänglig resurs från SND som även finns sökbar i Språkbankens nyligen lanserade söktjänst Korp.