Nya data tillgängliga hos SND

Publicerad: 2015-12-22

På kort tid har tre nya studier publicerats i SND:s katalog. Två av dem utgör de senaste bidragen i några av längre och mer etablerade undersökningsserierna där även data från tidigare år finns tillgängliga via SND. Den tredje studien, KOLFU, har som ambition att även den bli en återkommande undersökning.

Den europeiska socialundersökningen 2014, Sverige (ESS 7) är den senaste av de attityd- och beteendeundersökningar som genomförts sedan 2002 i mer än 30 europeiska länder, den svenska delen genomförs av forskare vid Sociologiska institutionen vid Umeå universitet. Studien fokuserar bland annat på åsikter kring demokrati, personligt och socialt välbefinnande samt mänskliga värderingar. Data finns fritt tillgängliga via European Social Survey´s hemsida och i SND:s webbkatalog.

Mediebarometern 2013 ingår i en undersökningsserie som genomförts varje år sedan 1979. Undersökningen syftar till att beskriva tendenser och förändringar i människors utnyttjande av massmedier, detta genom att studera den svenska befolkningens medievanor en genomsnittlig dag.

Kommun- och landstingsfullmäktigeundersökningen 2008 (KOLFU) ett samarbete mellan Statsvetenskapliga institutionen och Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet, undersöker svenska kommun- och landstingspolitikers syn på demokrati och politik.

Här kan du söka efter ytterligare material i SND:s webbkatalog.