Ron Dekker ny direktör för CESSDA

Publicerad: 2017-02-16

Consortium of European Social Science Data Archives (CESSDA) har nu anställt en ny verkställande direktör. Valet föll på Ron Dekker.

Ron har tidigare studerat ekonometri och påbörjade sin forskningskarriär med arbetsmarknadsforskning vid universitetet i Maastricht i Nederländerna. Härifrån flyttade han till Tilburgs universitet, där han forskade om datahantering, och blev involverad i Netherlands Organisation for Scientific Research, där han haft ledande roller. Sedan detta har Ron bl.a. arbetat som expert på öppen vetenskap för Europeiska kommissionen.

Ron menar att forskningslandskapet idag genomgår stora förvandlingar: ”vi går in i en era med öppen vetenskap, vilket innebär en förändring i hur forskning utövas, och som lägger större fokus på datadriven forskning. CESSDA behöver vara i frontlinjen för den här förändringen. Jag ska se till att CESSDA är den självklara samarbetspartnern när det gäller återanvändning av data i och bortom Europa”.

Ron Dekker tillträder som CESSDA:s direktör den 1:e mars 2017.

/sites/default/files/legacy/ron_dekker_liten.png#overlay-context=sv/nyheter/ron-dekker-ny-direktr-fr-cessda