Sex nya SOM-undersökningar bland annat från Värmland

Publicerad: 2020-04-02
Foto på värmländsk stuga
Frågor om villkoren i gränsbygd ingår i SOM-undersökningen i Värmland.

Sex SOM-undersökningar från 2018 har nu blivit tillgängliga via SND:s forskningsdatakatalog. Bland dessa finns SOM-undersökningen i Värmland, som nu genomförts för tredje gången.

Värmlandsundersökningen har gjorts med fyra års mellanrum (2010, 2014 och 2018) och den senaste skickades ut till 5 000 värmlänningar mellan 16 och 85 år. En stor del av frågorna är sådana som ställs även i de nationella och västsvenska SOM-undersökningarna, men här finns även specifika frågor gällande exempelvis lokala trafikprojekt och relationen till Norge.

De Norge-påståenden som värmlänningarna fått ta ställning till berör villkoren i gränsbygd, till exempel: ”Arbetspendling till Norge bidrar till att Värmland förlorar viktiga yrkesgrupper”; ”Priset på bostäder drivs upp av att norrmän köper boende i Sverige” och ”Närheten till Oslo gör Värmland mer attraktiv som region”. På SOM-institutets webbsida finns rapporter med analyser av undersökningarna från 2010 och 2014, för den som vill ha mer bakgrundsinformation om värmlänningarnas attityder.

Övriga forskningsdata från SOM-institutet som nu blivit tillgängliga är:

Bland nyheterna från 2018 års nationella SOM-enkät kan bland annat nämnas att svenskarnas inställning till en obligatorisk barnvaccination undersöktes för första gången. Stödet för en obligatorisk vaccinering var högt, tre av fyra svenskar var positiva till en sådan. Ett flertal av frågorna i SOM-undersökningarna har dock betydligt fler år på nacken. Många av SOM-institutets tidsserier är drygt tre decennier långa och finns med i de så kallade kumulativa dataseten. Genom dessa går det att följa utvecklingen bland annat när det gäller människors attityder i olika politiska sakfrågor; förtroende för myndigheter, politiker och organisationer; partipreferenser; medievanor samt ekonomiska och sociala villkor.