SIMSAM-resultat presenteras i nytt informationsmaterial

Publicerad: 2013-05-03

Forskningsnätverket SIMSAM (Swedish Initiative for research on Microdata in the Social And Medical sciences) summerar nu sin första femåriga verksamhetsperiod med exempel på studier som genomförts och resultat som uppnåtts hittills. Under ledning av SIMSAM-INFRA har en informationsbroschyr om vikten av och fördelarna med registerbaserad forskning tagits fram. I materialet finns exempel på SIMSAM:s pågående arbete med befintliga registerdata för att förbättra människors hälsa och levnadsvillkor. Broschyren riktar sig till både beslutsfattare och allmänhet och förhoppningen är att den även ska uppmuntra till ökat vetenskapligt samarbete.

SIMSAM finansieras av Vetenskapsrådet (VR) och syftet med satsningen är att bidra till förbättrad folkhälsa och ökade kunskaper om sociala frågor genom en utökad användning av registerdata. Bland nätverkets prioriteringar märks satsningar för att göra svenska registerdata mer tillgängliga för forskningen bland annat genom metodutveckling och tvärvetenskapligt samarbete.

I dagsläget ingår sex forskningsnoder samt en forskarskola i SIMSAM, vars första finansieringsperiod sträcker sig från december 2008 till november 2013. Den 17 april i år gick ansökningstiden ut till VR:s utlysning för SIMSAM:s nästa verksamhetsperiod (2014-2018). De sex nuvarande forskningsnoderna plus ytterligare åtta forskningsgrupper har ansökt om dessa medel. Bidragsbesked från VR lämnas i november.

Av: HELENA ROHDÉN

Broschyren på svenska (pdf)
Broschyren på engelska (pdf)