Skånes Metadatabas för Epidemiologi bidrar till att forskningsdata kan återanvändas

Publicerad: 2015-06-17

Ett mycket stort antal epidemiologiska undersökningar har genomförts vid Lunds universitet och Region Skåne. De bakomliggande datamaterialen är en värdefull resurs som, om de får etiktillstånd, kan återanvändas för nya studier med angränsande eller helt nya frågeställningar.

Under de senaste decennierna har det genomförts ett stort antal epidemiologiska studier i södra sjukvårdsregionen och dessa har resulterat i databaser innehållande omfattande forskargenererade data som inte kan erhållas från register.

Dessa databaser är en värdefull forskningsresurs som har krävt både mycket tid och pengar att etablera. En stor del av de uppgifter som samlas in har rimligtvis ett stort användningsområde utöver det ursprungliga syftet och skulle därför kunna utnyttjas i nya forskningssammanhang.

Med stöd av medel från Vetenskapsrådet och ett nära samarbete mellan Arbets- och miljömedicin i Lund, SIMSAM Lund, EpiHealth Lunds Universitet, FoU-centrum Skåne, BBMRI.se och Svensk Nationell Datatjänst (SND) har en katalog med översiktliga beskrivningar av epidemiologiska studier, som genomförts i Lunds Universitets eller Region Skånes regi, sammanställts.

Arbetet med katalogen började 2013 och omfattar nu 50 studier med sammanlagt fler än ca 680 000 studiedeltagare, samt biologiska prover från drygt 217 000 individer.

Sökbara i SND-katalogen

Eftersom alla studier som ingår i SME är märkta med de sökbara nyckelorden EpiHealth och EpiHealth_Skåne är de lätta att hitta i SNDs katalog.

SME omfattar studier av många olika slag, från regionala hälsoundersökningar och folkhälsoenkäter till kohortstudier av specifika yrkesgrupper. Förhoppningen är att SME ska kunna fungera som en kontaktyta mellan forskare med gemensamma beröringspunkter, exempelvis intresse för samma exponeringar, sjukdomsutfall, biologiska markörer, åldersgrupper eller socioekonomiska faktorer – det handlar således om att skapa möjligheter att nyttja redan insamlade data, också på ett tids- och resurseffektivt sätt.

Många av uppgifterna i studierna skulle kunna återanvändas för att besvara nya frågeställningar, efter godkännande från primärforskaren och sedvanligt ansökningsförfarande till etikprövningsnämnden.

SME kommer att kunna användas som inspirationskälla för ny forskning och öppna upp för nya forskningssamarbeten genom att synliggöra forskargruppernas arbete och publikationer.

För forskarsamhället innebär metadatabasen också en slags ”pensionsförsäkring” eftersom kunskap om studierna bevaras inför framtiden.

Av: Johanna Ekström
Medicinska fakulteten, Lunds universitet