SND hoppas på lösning för hantering av persondata

Publicerad: 2013-11-22

Nyligen avslogs Göteborgs universitets överklagande av Datainspektionens förbud att samla in och behandla persondata. Men SND väljer att inte överklaga Förvaltningsrättens dom, utan vänder sig istället till Datainspektionen med en samrådsbegäran.

Skälet till detta är att SND har en förhoppning om att det trots allt ska vara möjligt att finna en lösning och att denna lösning ska gagna forskarsamhället.

I april 2012 kom ett föreläggande från Datainspektionen, som innebär att SND inte får behandla personuppgifter i forskningsdata som kommer från andra lärosäten.

Det som SND med en samrådsbegäran nu vill få utrett är hur de kriterier som anges i personuppgiftslagen konkret ska tolkas när det gäller SND:s specifika verksamhet. Den huvudsakliga frågeställningen i sammanhanget avser förhållandet mellan den personuppgiftsansvarige och kriterierna för att under givna förutsättningar kunna anlita personuppgiftsbiträde.

I dagens samhälle är det ytterst vanligt att en personuppgiftsansvarig anlitar ett personuppgiftsbiträde. Detta sker såväl inom forskning vid ett lärosäte som för administrativa ändamål inom exempelvis bankväsende och försäkringsbolag samt inom universitetet och dess lönehantering.

Av: MONICA BENGTSON