Språkbanken och SND söker nu gemensamt en driftansvarig för sina servermiljöer

Publicerad: 2011-11-03

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: 100 %
Placering: Institutionen för svenska språket, Göteborg
Tillträde: Snarast
Provanställning tillämpas
Diarienummer: PET 2011/2

Språkbanken och Svensk nationell datatjänst (SND) är två nationella resurser placerade vid Göteborgs universitet.

Språkbanken är en forsknings-och utvecklingsenhet, som sedan mitten av 1900-talet utvecklar svenska digitala språkresurser och tillgängliggör dem för forskning. Verksamheten bedrivs sedan 2007 som en del i ett större forskningssamarbete mellan språkteknologiforskare vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, inom Centre for Language Technology (CLT). Språkbanken svarar även för utveckling och drift av Litteraturbanken.

SND är en strategisk resurs med huvuduppgift att förmedla information om data av intresse för forskning inom humaniora, medicin och samhällsvetenskap och att göra databaser tillgängliga för det svenska forskarsamhället. SND ska tillhandahålla sådan tekniska, juridiska, informationsmässiga, kunskapsmässiga och administrativa reurser som förbättrar forskarsamhällets tillgång till och utnyttjande av data.

Språkbanken och SND söker nu gemensamt en driftansvarig för sina servermiljöer.

Arbetsuppgifter

I arbetet ingår att administrera ett antal Linux- och Windowsservrar och svara för drift och underhåll av operativsystem och basprogramvara (t.ex. Apache, MySQL, Subversion) samt ge stöd åt användare att installera och konfigurera mjukvara för forskning och datatillhandahållande (t.ex. Glassfish, Drupal, eXist, handle-server och akademisk programvara för språkanalys).

Kvalifikationer

Den sökande ska uppvisa dokumenterad arbetslivserfarenhet från administration/drift av servermiljöer i Linux samt kunna administrera
* Apache
* MySQL