Upptäck SND:s dataskatt inför höstens riksdagsval

Publicerad: 2022-06-29

2022 års riksdagsval närmar sig och då passar det bra att påminna om alla de väljardata som finns tillgängliga hos SND. Förutom väljarundersökningarna sedan 1956 och Sveriges Televisions vallokalsundersökningar sedan 1991 finns SND:s unika samling med svenska valmanifest och partiprogram. Denna samling har nu blivit rejält uppdaterad.

Väljare röstar bakom valskärmar.
Väljare röstar i 2018 års val. Foto: Hans Christiansson.

– Det är många som har varit inblandade i arbetet med att förbättra tillgången till valmanifest och partiprogram. En hel del av dokumenten har varit svåra att konvertera från pdf till text och det har krävts mycket manuellt arbete för att få allt att bli rätt och komplett, berättar Dimitar Popovski, en av de forskningsdatarådgivare på SND som jobbat med uppdateringen av samlingen.

Gemensamt dataset för alla program och manifest

Materialet täcker partier som finns och funnits representerade i Sveriges riksdag plus Piratpartiet och Feministiskt initiativ, som haft ledamöter invalda i Europaparlamentet. Det är ett flertal förbättringar som har gjorts för att öka tillgängligheten för dataanvändarna:

• Hela samlingen går numera att ladda ner via SND:s katalog i ett gemensamt dataset.
  • Den speciella söksidan för samtliga dokument har blivit mer användarvänlig, bland annat genom att alla dokument finns tillgängliga både som pdf och lättöverskådlig text.
  • Samlingen har också kompletterats med ytterligare valmanifest och partiprogram. Så fort partierna publicerat sina valmanifest inför årets riksdagsval kommer även dessa dokument att läggas till.

Tar tacksamt emot kompletteringar

Är det så att något partiprogram eller valmanifest saknas är de som arbetar med samlingen mycket tacksamma om de blir uppmärksammade på detta.

– Det har till exempel hänt att vi haft uppsatsstudenter som använt dokument ur vår samling och som sedan även har hittat ytterligare material som vi har kunnat lägga till, vilket vi verkligen uppskattat, säger Dimitar Popovski.

För att få tillgång till övriga väljardata från tidigare riksdagsval går det bra att skicka en förfrågan via SND:s katalog för forskningsdata:

Svensk valundersökning – Riksdagsval

SVT:s vallokalsundersökningar