RDA Nordic webbinarium om maskinläsbara datahanteringsplaner

.
Webbinarium
29 Juni 2022, kl. 14.00–15.30

Efter webbinarieserien om FAIR forsknings-mjukvara kommer nu den nordiska RDA-noden fortsätta med en serie webbinarium där RDA working-groups och interest-groups kommer att bjudas in att presentera sina projekt.

Välkomna till nästa webbinarium som kommer att handla om maskinläsbara datahanteringsplaner, DMP.

Målet med maskinläsbara DMP är att underlätta ett forskningsdatahanterings- system som tillåter data och information om forskning att kommuniceras och delas mellan intressenter, länka metadata, repositorier och institutioner.

Tid:

29 juni 2022

Kl 14:00 - 15:30

Anmälan och information via registreringslänken: Registrering

Webbinariumet  kommer att hållas på engelska via Zoom.

Presentatörer:

Tomasz Miksa  (SBA Research, Austria) - DMP common standards (RDA WG).
Shannon Sheridan  (Pacific Northwest National Laboratory, US) - Disciplinary-specific guidance for data management plans (RDA WG).
Jeremy Azzopardi  (Chalmers University of Technology, Sweden) - The local perspective on maDMPs.

Har du frågor om arrangemanget? Kontakta Martin Brandhagen, Martin.brandhagen@snd.gu.se