SIMSAM:s nationella workshop

Publicerad: 2012-04-30

Nyligen höll SIMSAM sin årliga workshop i Stockholm med presentationer av den forskning som bedrivs inom de forskningsinstitutioner som finns med i nätverket. Bland annat diskuterades studier kring social stratifiering, skolresultat och utbildningsval bland studenter från etniska minoritetsgrupper; samband mellan hälsa och könssammansättning på arbetsplatser samt livskvalitet bland personer som överlevt cancerkirurgi.

SIMSAM är en förkortning av “Swedish initiative for research on microdata in the social and medical sciences”. Syftet med satsningen är att skapa ett världsledande forskarsamhälle för registerbaserad forskning som ska bidra till förbättrad folkhälsa och ökade kunskaper om sociala frågor. Bland nätverkets prioriteringar märks satsningar för att göra svenska registerdata mer tillgängliga för forskningen bland annat genom metodutveckling och tvärvetenskapligt samarbete.

Nästa evenemang på SIMSAM:s dagordning är den paneldiskussion som hålls på Karolinska Institutet i Solna den 10 maj. Då är temat ”The Future of Epidemiology and Biostatistics”.

Av: HELENA ROHDÉN